Καταργείται η ανωνυμία στις καταγγελίες για φοροδιαφυγή επώνυμη η ρουφιανιά πλέον



Καταργείται η ανωνυμία στις καταγγελίες για φοροδιαφυγή επώνυμη η ρουφιανιά πλέον

Παρελθόν οι ανώνυμες καταγγελίες για φοροδιαφυγή στη χώρα με δικαστική απόφαση. Η φορολογική Αρχή είναι πλέον υποχρεωμένη να γνωστοποιεί τα πλήρη στοιχεία των καταγγελλόντων, ώστε οι ελεγχόμενοι φορολογούμενοι να μπορούν να ασκήσουν απρόσκοπτα το δικαίωμα ακρόασης και αντίκρουσης των ισχυρισμών των καταγγελλόντων και των φοροελεγκτών.

Αυτό αποσαφήνισε πρόσφατα εκδοθείσα απόφαση του Διοικητικού Πρωτοδικείου Αθηνών, σύμφωνα με την οποία η άρνηση χορήγησης αντιγράφου καταγγελίας και συνυποβληθέντων στοιχείων, πρέπει να δίδονται στους άμεσα εμπλεκόμενους. Διαφορετικά, συνιστά παράλειψη της φορολογικής αρχής, που εμποδίζει την αποτελεσματική άσκηση του δικαιώματος προηγούμενης ακρόασης του ελεγχόμενου φορολογούμενου.

Μάλιστα, το Δικαστήριο απεφάνθη συμπληρωματικά ότι «η προστασία του καταγγέλλοντος από τις δυσμενείς σε βάρος του συνέπειες που το ενδεχόμενο άσκησης μήνυσης για συκοφαντική δυσφήμηση θα του προκαλέσει, δεν εμπίπτει στην προστασία της ιδιωτικής και οικογενειακής του ζωής που δικαιολογούν τη μη χορήγηση αντιγράφου της καταγγελίας και των συνυποβληθέντων με αυτήν στοιχείων».

Η εξέλιξη αυτή μέσα στην καλοκαιρινή περίοδο αναμένεται να μειώσει σημαντικά τις ανώνυμες καταγγελίες για φοροδιαφυγή και συνεπώς τους ελέγχους, αλλά και τα πρόστιμα που συνεπάγονται, εφόσον επιβεβαιωθεί απόκρυψη εσόδων και φόρων.

Αναλυτικά τι προβλέπει η απόφαση του Δικαστηρίου:

Ειδικότερα, με την υπ’ αριθμόν Α 5639/2025 απόφαση του 16ου Τμήματος του Διοικητικού Πρωτοδικείου Αθηνών που εκδόθηκε στις 24 Ιουνίου 2025 έγινε δεκτό ότι:

1) Η φορολογική Αρχή μη νομίμως αρνήθηκε τη χορήγηση στην προσφεύγουσα αντιγράφου τόσο της καταγγελίας όσο και των συνυποβληθέντων μ’ αυτήν στοιχείων, εφόσον ο έλεγχος βασίσθηκε στις περιλαμβανόμενες στην καταγγελία πληροφορίες, περί μη λήψης και έκδοσης φορολογικών στοιχεί ων για τις παρασχεθείσες στην προσφεύγουσα υπηρεσίες και τ’ αγορασθέντα από αυτήν προϊόντα.

2) Το σημείωμα διαπιστώσεων ελέγχου δεν μπορεί ν’ αναπληρώσει την ανωτέρω παράλειψη προεχόντως διότι σ’ αυτό δεν παρατίθεται το κείμενο της καταγγελίας, ούτε τα στοιχεία του καταγγέλλοντος, ούτε δε περιλαμβάνονται εκείνα των κρίσιμων εν προκειμένω προμηθειών, στα οποία βασίσθηκε το πόρισμα του ελέγχου, προκειμένου η προσφεύγουσα να μπορέσει ν’ ασκήσει αποτελεσματικά το δικαίωμά της περί προηγούμενης ακρόασης, παρά μόνο στο σημείωμα δια πιστώσεων του ελέγχου γίνεται ενδεικτική και αποσπασματική αναφορά στοιχείων αυτών των προμηθειών.

3) Η ύπαρξη ιδιωτικών συμφερόντων, όπως είναι η προστασία του καταγγέλλοντος από τις δυσμενείς σε βάρος του συνέπειες, που το ενδεχόμενο άσκησης μήνυσης για συκοφαντική δυσφήμηση θα του προκαλέσει, δεν εμπίπτει στην προστασία της ιδιωτικής και οικογενειακής του ζωής που δικαιολογούν τη μη χορήγηση αντιγράφου της καταγγελίας και των συνυποβληθέντων μ’ αυτήν στοιχείων. Το Δικαστήριο έκανε δεκτή την προσφυγή του φορολογούμενου και προφανώς τώρα η αρμόδια φορολογική Αρχή υποχρεούται να γνωστοποιήσει στην ελεγχόμενη επιχείρηση το σύνολο των στοιχείων της καταγγελίας, ακόμη δε και το ονοματεπώνυμο ή την επωνυμία του καταγγέλλοντος φυσικού ή νομικού προσώπου.

Έως τώρα οι καταγγελίες για φοροδιαφυγή ή λαθρεμπόριο που υποβάλλονται στην Ανεξάρτητη Αρχή Δημοσίων Εσόδων (ΑΑΔΕ) διατηρούνται στα ηλεκτρονικά αρχεία της ΑΑ ΔΕ για χρονικά διαστήματα από 6 έως και 12 χρόνια, ώστε, είτε να διερευνηθούν εντός των προβλεπόμενων χρονικών περιθωρίων παραγραφής του δικαιώματος του Δημοσίου για τη διενέργεια φορολογικού ελέγχου, είτε να αξιοποιηθούν σε μελλοντικούς φορολογικούς και τελωνειακούς ελέγχους κατόπιν συσχετισμών του περιεχομένου τους με άλλες νεότερες καταγγελίες και πληροφορίες.

Ακολουθήστε το newplanet09.gr στο Google News και στο instagram για να ενημερώνεστε για όλα τα τελευταία άρθρα μας.

Δεν υπάρχουν σχόλια

Εικόνες θέματος από enot-poloskun. Από το Blogger.