Οι Ελληνες πλοιοκτήτες ναυπηγούν νέα πλοία



Οι Ελληνες εφοπλιστές διατηρούν την παγκόσμια πρωτοκαθεδρία τους στις παραγγελίες νεότευκτων πλοίων, ενισχύοντας στρατηγικά τον στόλο τους, παρά τις γεωπολιτικές και οικονομικές αβεβαιότητες. Σύμφωνα με τα πιο πρόσφατα στοιχεία, ο συνολικός αριθμός των πλοίων που ναυπηγούν οι εταιρίες ελληνικών συμφερόντων κυμαίνεται σταθερά σε πολύ υψηλά επίπεδα. Αναλυτικότερα, οι Ελληνες εφοπλιστές ναυπηγούν συνολικά αυτή την περίοδο 644 πλοία, τα οποία, σύμφωνα με τους σχεδιασμούς των ναυτιλιακών εταιριών, θα παραληφθούν μέσα στην τριετία 2025-2028.


Μέσα σε ένα μήνα, από τον Σεπτέμβριο μέχρι τον Οκτώβριο, οι «Γκρικ» αύξησαν κατά δέκα πλοία τις παραγγελίες τους. Να επισημάνουμε ότι τον προηγούμενο μήνα είχαν σε παραγγελίες 634 πλοία. Ορισμένοι στράφηκαν στα πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων, που από 86 πλοία, που ναυπηγούσαν τον προηγούμενο μήνα, έφτασαν τα 97 πλοία.

Σύμφωνα με την εβδομαδιαία επισκόπηση του ναυλομεσιτικού Οίκου Xclusiv, οι Ελληνες εφοπλιστές ναυπηγούσαν:


158 φορτηγά πλοία, που αντιπροσωπεύουν το 12% της παγκόσμιας χωρητικότητας.

295 δεξαμενόπλοια, που αντιστοιχούσαν στο 24% της παγκόσμιας χωρητικότητας.

97 πλοία μεταφοράς κοντέινερ, που αντιπροσωπεύουν το 9% της παγκόσμιας χωρητικότητας.

50 πλοία μεταφοράς LNG, που αντιστοιχούσαν στο 15% της παγκόσμιας χωρητικότητας.

44 πλοία μεταφοράς LPG, που αντιπροσωπεύουν το 14% της παγκόσμιας χωρητικότητας.

Τον προηγούμενο μήνα οι Ελληνες εφοπλιστές ναυπηγούσαν 162 φορτηγά πλοία, 288 δεξαμενόπλοια, 86 πλοία κοντέινερ, 51 LNG και 47 LPG.


Επισημαίνεται ότι σχεδόν ένα στα τέσσερα δεξαμενόπλοια που ναυπηγούνται παγκοσμίως είναι ελληνικών συμφερόντων. Οι νέες παραγγελίες επικεντρώνονται σε πλοία με dual fuel μηχανές και υψηλές περιβαλλοντικές προδιαγραφές, καθώς οι πλοιοκτήτες προετοιμάζονται για τους κανονισμούς απανθρακοποίησης (Net Zero).


Αν και το πρώτο εξάμηνο του 2025 παρατηρήθηκε μια συγκράτηση στις νέες παραγγελίες λόγω της αβεβαιότητας για τα μελλοντικά καύσιμα και τις υψηλές τιμές, ο συνολικός αριθμός των πλοίων που βρίσκονται ήδη υπό κατασκευή παραμένει ισχυρός. Οι Ελληνες εφοπλιστές παραμένουν ηγέτες στα ναυπηγικά προγράμματα, οι οποίοι επενδύουν δισεκατομμύρια δολάρια για την ανανέωση και την επέκταση των στόλων τους με σύγχρονα, φιλικά προς το περιβάλλον πλοία.


Σύμφωνα με τα διαθέσιμα στοιχεία, οι όμιλοι με τα μεγαλύτερα ναυπηγικά προγράμματα (orderbooks) σε αριθμό πλοίων και αξία είναι:


Ο Γιώργος Προκοπίου (Dynacom, Sea Traders κ.ά.) ναυπηγεί πάνω από 110 πλοία. Διατηρεί ένα από τα μεγαλύτερα προγράμματα διεθνώς. Η επένδυσή του σε νεότευκτα πλοία φτάνει σε αξία τα 7,3 δισ. δολ. για την περίοδο 2025-2028. Ο Βαγγέλης Μαρινάκης (Capital Maritime & Trading) κατασκευάζει 74 πλοία. Ο όμιλός του ξεχωρίζει για την επένδυση σε καινοτόμα πλοία, όπως τα πρώτα παγκοσμίως πλοία μεταφοράς υγροποιημένου CO₂ (LCO₂ Carriers), καθώς και μεγάλο αριθμό πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων (containerships) και δεξαμενόπλοιων. Η Μαρία Αγγελικούση (Angelicoussis Group) ναυπηγεί 22 πλοία. Επικεντρώνεται στην ανανέωση του στόλου της με πλοία τελευταίας τεχνολογίας, διατηρώντας την πρωτοκαθεδρία της σε συνολική αξία στόλου. Ο Κρίτων Λεντούδης (Evalend) ναυπηγεί 37 πλοία. Ο Νίκος Τσάκος (Tsakos Group) ναυπηγεί 21 πλοία. Η Αγγελική Φράγκου (Navios Holdings) ναυπηγεί 22 πλοία.


Η ελληνική ναυτιλιακή εταιρία Alberta Shipmanagement, του Νικολάου Ιγγλέση, πριν από λίγες ημέρες υπέγραψε σύμβαση για την κατασκευή πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων στο κινεζικό ναυπηγείο CSSC Guangzhou Huangpu Wenchong Shipbuilding. Η συμφωνία προβλέπει την κατασκευή δύο πλοίων τροφοδοσίας, με δυνατότητα δύο επιπλέον μονάδων. Τα πλοία θα διαθέτουν μεταφορική ικανότητα 1.930 TEU το καθένα και τα δύο πρώτα πλοία, σύμφωνα με τον σχεδιασμό, θα παραληφθούν το 2028.


Επίσης, ο εφοπλιστής Φίλιππος Ευσταθίου, που διευθύνει την ναυτιλιακή εταιρία Efnav, υπέγραψε συμβόλαιο με το κινεζικό ναυπηγείο Hengli, για την κατασκευή έξι φορτηγών πλοίων, Kamsarmax, χωρητικότητας 82.000 dwt το καθένα. Η συμφωνία προβλέπει ότι τα πλοία θα αρχίσουν να παραδίδονται το δεύτερο εξάμηνο του 2026. Η αξία του κάθε πλοίου εκτιμάται στα 38 εκατ. δολ., δηλαδή πρόκειται για μια συνολική επένδυση ύψους 228 εκατ. δολ.


Οι εγχώριοι εφοπλιστές επιλέγουν Ιαπωνία, Ν. Κορέα και Κίνα


Οι Ελληνες πλοιοκτήτες επιλέγουν κυρίως ναυπηγεία σε Νότια Κορέα, Ιαπωνία και Κίνα για την κατασκευή των πλοίων τους. Οι παραδόσεις των πλοίων αυτών είναι προγραμματισμένες σταδιακά έως και το 2028 λόγω της πληρότητας των διεθνών ναυπηγείων. Το τελευταίο διάστημα ορισμένοι από τους εφοπλιστές που έχουν καταγράψει σημαντικές παραλαβές νεότευκτων πλοίων είναι: Ο Ομιλος Τσάκου (Tsakos Group), που έχει προχωρήσει σε παραλαβές containerships, η Performance Shipping Inc. (Αλίκη Παληού και Ανδρέας Μιχαλόπουλος), με την παραλαβή ενός tanker, καθώς και άλλων νεότευκτων, επεκτείνοντας τον στόλο της στα δεξαμενόπλοια προϊόντων Aframax/LR2, η Atlas Maritime (Λέων Πατίτσας), που παρέλαβε ένα δεξαμενόπλοιο, το οποίο είναι ένα από τα 17 συνολικά aframax/LR2 που είχε παραγγείλει, η Thenamaris (Νικόλας Μαρτίνος), καθώς και η Alassia NewShips Management (Νίκος Β. Χατζηιωάννου), με τη δεύτερη να παραλαμβάνει bulk carriers τύπου ultramax, η Maran Gas Maritime (Ομιλος Μαρίας Αγγελικούση), με τη θυγατρική του ομίλου να αναμένεται να παραλάβει επτά νέα πλοία μεταφοράς LNG εντός του 2025, η Laskaridis Shipping Co Ltd., συμφερόντων του Πάνου Λασκαρίδη, που γνωστοποίησε ότι παρέλαβε ένα bulk carrier.


Δυναμικές κινήσεις στον στόλο των second-hand


Οι παραδόσεις νεότευκτων πλοίων στους Ελληνες εφοπλιστές, οι οποίοι διαχειρίζονται πάνω από το 20% της παγκόσμιας χωρητικότητας, είναι μια συνεχής διαδικασία, ενώ παραδοσιακά αποτελούν και τους πιο ενεργούς παίκτες στην αγορά μεταχειρισμένων (second-hand) πλοίων παγκοσμίως. Συχνά, δε, πραγματοποιούν στοχευμένες αγορές, ακόμα και εν μέσω περιόδων αυξημένων παραγγελιών νεότευκτων.


Στη διάρκεια μηνών ορισμένοι από τους εφοπλιστές και εταιρίες ελληνικών συμφερόντων που ξεχώρισαν για τις αγορές τους από δεύτερο χέρι είναι:


Η Danaos, του Γιάννη Κούστα, μέσω της κοινοπραξίας Gemini Shipholdings, απέκτησε τρία second hand containerships. Επίσης, αναζωπυρώνει το ενδιαφέρον της για bulk carriers (φορτηγά πλοία), προχωρώντας σε εξαγορές. Ο Αντώνης Κομνηνός (Target Marine) εμφανίστηκε ως αγοραστής των bulk carriers «Torm Bornholm» και «Torm Anholt» (Panamax), με συνολικό τίμημα περίπου 18 εκατ. δολ. Ο Γιώργος Προκοπίου «χτύπησε» σε δημοπρασία και αγόρασε οκτώ φορτηγά πλοία (τρία 79.000 dwt και πέντε 57.000 dwt) αντί 68 εκατ. δολ. Η Chartworld Maritime Management, του Παντελή (Λου) Κολλάκη, απέκτησε το πλοίο «Bastions» (119.000 dwt, 2011) αντί 16,5 εκατ. δολ. Η Contships Logistics, του Νικόλα Πατέρα, προχώρησε σε εξαγορά πέντε feeder containerships, στο πλαίσιο του προγράμματος ανανέωσης του στόλου της στα μικρότερα πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων.


dealnews


Ακολουθήστε το newplanet09.gr στο Google News και στο instagram για να ενημερώνεστε για όλα τα τελευταία άρθρα μας.

Δεν υπάρχουν σχόλια

Εικόνες θέματος από enot-poloskun. Από το Blogger.