Η Ιταλία λέει όχι στην αγορά όπλων για την Ουκρανία, στην αύξηση αμυντικών δαπανών και στη ρήτρα διαφυγής



Η Ιταλία μοιράζει Όχι: Αρνείται την αγορά όπλων για την Ουκρανία, την αύξηση των αμυντικών δαπανών, τον SAFE και την Ρήτρα Διαφυγής ελλειμάτων υπέρ αμυντικών δαπανών

Γράφει ο

Νίκος Μιχαλόπουλος

Η Ιταλία μέχρι στιγμής έχει αποφασίσει να πάρει τον ακριβώς αντίθετο δρόμο της Ελλάδας.

Σύμφωνα με διεθνή δημοσιεύματα η Ιταλία αποφάσισε να μην πάρει μέρος στην πρωτοβουλία PURL (Prioritized Ukraine Requirements List – «Ιεραρχημένος Κατάλογος Αναγκών της Ουκρανίας» και να αγοράσει αμερικάνικα όπλα για την Ουκρανία, ενώ δεν θεωρεί αναγκαία την αύξηση των στρατιωτικών της δαπανών.

Επίσης η ιταλική κυβέρνηση δεν συμμετέχει μέχρι στιγμής στον μηχανισμό SAFE για την παροχή μακροπρόθεσμων δανείων με σκοπό την αγορά όπλων, ενώ η Ιταλία δεν έχει (έως στιγμής)  ζητήσει την ενεργοποίηση της NEC ( National Escape Clause  – Εθνική Ρήτρα Διαφυγής), ώστε να αποκτήσει επιπλέον δημοσιονομικό χώρο για αμυντικές δαπάνες χωρίς να κινδυνεύσει να παραβιάσει της κανόνες της ΕΕ για τα ελλείμματα. 

Σύμφωνα με το Reuters, πολύ συνετά  η ιταλική κυβέρνηση έχει συζητήσει τη χρήση της ρήτρας της σε συνδυασμό με την έξοδό της από τη διαδικασία υπερβολικού ελλείμματος.

Και για να μην υπάρχουν ευκαιριακές αναλύσεις ότι οι αρνήσεις της Ιταλίας συνδέονται με την πρόσφατη επικοινωνιακή κόντρα Τραμπ – Μελόνι, να σημειώσουμε ότι όλα τα δημοσιεύματα αναφέρουν ότι αυτές οι αποφάσεις έχουν παρθεί από το 2025 και δεν έχουν αλλάξει.

Ναι σε όλα από την Ελλάδα

Αξίζει να σημειωθεί ότι η Ελλάδα συγκαταλέγεται στα κράτη των οποίων η ενεργοποίηση του NEC εγκρίθηκε από το Συμβούλιο της ΕΕ από το 2025, συμμετέχει πανηγυρικά στον μηχανισμό SAFE, ενώ σχετικά με την πρωτοβουλία PURL, την αγορά ουσιαστικά αμερικανικού οπλισμού για λογαριασμό της Ουκρανίας τα πράγματα ήταν πιο σύνθετα.

Σύμφωνα με δημοσιεύματα του 2025 η Ελλάδα δεχόταν πιέσεις από τις ΗΠΑ να ενταχθεί στην πρωτοβουλία και τον Δεκέμβριο του 2025 αναφέρθηκε ότι η Ελλάδα θα συνεισφέρει περίπου 20 εκατ. ευρώ στο πλαίσιο του PURL.

Υπήρξαν επίσης αναφορές ότι η χώρα μας εντάχθηκε τελικά στο πρόγραμμα μετά από διαβουλεύσεις με συμμάχους του ΝΑΤΟ.

Το πρόγραμμα PURL είναι μια πρωτοβουλία των ΗΠΑ και του ΝΑΤΟ και οι Ευρωπαίοι σύμμαχοι της Ουκρανίας έχουν δεσμευθεί να συνεισφέρουν σχεδόν 1 δισεκατομμύριο δολάρια για την υλοποίηση του.

Η Ιταλία μοιράζει Όχι παντού

Σύμφωνα με το ουκρανικό Defence Express “η ιταλική κυβέρνηση έχει παραμείνει αμετακίνητη στο ζήτημα της χρηματοδότησης της αγοράς αμερικανικών όπλων για την Ουκρανία μέσω του σχήματος PURL.

Ήδη από τον Δεκέμβριο του 2025, η Ρώμη απέρριψε αυτή την πρωτοβουλία, υποστηρίζοντας ότι σύντομα θα επιτευχθεί κατάπαυση του πυρός. Όμως, ακόμη και μετά από έξι μήνες ενεργών πολεμικών επιχειρήσεων, η ιταλική κυβέρνηση δεν έχει προσχωρήσει στην υποστήριξη της Ουκρανίας μέσω αυτού του μηχανισμού.

Αυτό ανακοινώθηκε επίσημα από τον Ιταλό Υπουργό Άμυνας, Γκουίντο Κροσέτο, κατά τη διάρκεια ομιλίας του στο ιταλικό κοινοβούλιο. Τόνισε επίσης ότι η θέση της Ρώμης είχε διατυπωθεί εξαρχής».

Το Όχι στους Αμερικάνους εν καιρώ πολέμου

Σύμφωνα με την  Corriere della Sera, στις 29 Μαρτίου, όταν αμερικανικά αεροσκάφη απογειώθηκαν από τη Μεγάλη Βρετανία και οι Αμερικανοί δεν είχαν προειδοποιήσει εκ των προτέρων για την πτήση, η Ρώμη απέτρεψε την προσγείωση αμερικανικών μαχητικών αεροσκαφών που επρόκειτο να προσγειωθούν στην αεροπορική βάση Σιγκονέλα στη Σικελία, ενώ βρίσκονταν ήδη στον αέρα.

Παρότι η Ιταλία διαθέτει αρκετά μεγάλο αριθμό βάσεων όπου οι ΗΠΑ μπορούν να σταθμεύουν δυνάμεις τους, οι βάσεις αυτές μπορούν να χρησιμοποιούνται ελεύθερα από τους Αμερικανούς μόνο για σκοπούς που δεν συνδέονται άμεσα με πολεμικές επιχειρήσεις. Διαφορετικά, απαιτείται η έγκριση του ιταλικού κοινοβουλίου, η οποία δεν υπήρχε και ήταν αδύνατο να εξασφαλιστεί ενώ τα αεροσκάφη βρίσκονταν ήδη στον αέρα.

Ως εκ τούτου, το ζήτημα της άδειας προσγείωσης των αμερικανικών αεροσκαφών στη Σιγκονέλα πέρασε αμέσως από τη διοίκηση της Ιταλικής Πολεμικής Αεροπορίας στον Υπουργό Άμυνας Γκουίντο Κροσέτο, ο οποίος επικοινώνησε με την πρωθυπουργό της Ιταλίας, Τζόρτζια Μελόνι. Τελικά ελήφθη η απόφαση να απορριφθεί το αμερικανικό αίτημα, γεγονός που γνωστοποιήθηκε επίσημα στον πρέσβη των ΗΠΑ στην Ιταλία.

Η Ιταλία λέει Όχι στην αύξηση των αμυντικών δαπανών, θα μετονομάσει δημιουργικά τις ήδη υπάρχουσες

Επιπλέον, θα πρέπει να αναφερθεί ότι η ιταλική κυβέρνηση προσπαθεί όσο το δυνατόν περισσότερο να αποφύγει την αύξηση των αμυντικών δαπανών.

Αυτό επισημάνθηκε από το έγκριτο αμερικάνικο Defense News, το οποίο σημείωσε ότι η ιταλική κυβέρνηση εξακολουθεί να απορρίπτει οποιουσδήποτε μηχανισμούς έχουν σχεδιαστεί για την ενίσχυση των αμυντικών δυνατοτήτων.

Σύμφωνα με το ρεπορτάζ και όπως αναφέρθηκε στην αρχή, η Ρώμη δεν έχει ακόμη αξιοποιήσει το σχήμα NEC, το οποίο επιτρέπει στα κράτη-μέλη της Ευρωπαϊκής Ένωσης να εξαιρούν ένα μέρος των αμυντικών δαπανών από τον υπολογισμό του ετήσιου δημοσιονομικού ελλείμματος, ώστε να μπορούν να πραγματοποιούν πρόσθετες αγορές οπλισμού χωρίς να παραβιάζουν τους κανόνες της ΕΕ για τα ελλείμματα.

Η ιταλική κυβέρνηση επίσης δεν συμμετείχε στον μηχανισμό SAFE για την παροχή μακροπρόθεσμων δανείων με σκοπό την αγορά όπλων. Ωστόσο, το δημοσίευμα σημειώνει ότι οι σχετικές συζητήσεις συνεχίζονται.

Τέλος, από την πλευρά του ουκρανικού Defense Express, επισημαίνεται ότι «το ιταλικό Υπουργείο Άμυνας έχει σχεδιάσει μια αρκετά εκτεταμένη αναβάθμιση των χερσαίων δυνάμεων της χώρας, με μετάβαση σε οχήματα μάχης της Rheinmetall, συμπεριλαμβανομένου σχεδίου αγοράς περισσότερων από 1.000 τεθωρακισμένων οχημάτων μάχης πεζικού Lynx».

Ταυτόχρονα, ο βασικός λόγος φαίνεται να είναι η απροθυμία της ιταλικής κυβέρνησης να αυξήσει τις αμυντικές δαπάνες, οι οποίες, αν εξεταστούν προσεκτικά, εξακολουθούν να παραμένουν κάτω από το 1,5% του ΑΕΠ.

Υπενθυμίζεται ότι η Ιταλία το 2025 έδειξε πώς το 1,5% του ΑΕΠ για την άμυνα μπορεί εύκολα να παρουσιαστεί ως 2%.

Για να επιτευχθεί αυτό, αρκεί να συμπεριληφθούν στις αμυντικές δαπάνες οι δαπάνες για τους Καραμπινιέρους, την οικονομική αστυνομία, το διάστημα και την κυβερνοάμυνα.

Συγκεκριμένα και σύμφωνα πάντα με το δημοσίευμα της αμερικάνικης  Defence News, παρά τη δήλωση της πρωθυπουργού Τζόρτζια Μελόνι ότι το 2026 η χώρα θα εμφανίσει αμυντικές δαπάνες στο επίπεδο του 2,8% του ΑΕΠ, αυτό θα επιτευχθεί με παρόμοιο τρόπο — δηλαδή με την ένταξη άλλων, άσχετων δημοσιονομικών κονδυλίων στην κατηγορία των αμυντικών δαπανών.

Όπως αναφέρει το Μέσο, πηγές της ιταλικής κυβέρνησης δήλωσαν ότι οι νέες δαπάνες που ανακοίνωσε η Μελόνι θα καλύπτουν την ασφάλεια των συνόρων, την κυβερνοασφάλεια, το διάστημα και τεχνολογίες διπλής χρήσης και θα αποτελέσουν μέρος του επιπλέον 1,5% που προβλέπει το ΝΑΤΟ.

Militaire News


Ακολουθήστε το newplanet09.gr στο Google News και στο instagram για να ενημερώνεστε για όλα τα τελευταία άρθρα μας.

Δεν υπάρχουν σχόλια

Εικόνες θέματος από enot-poloskun. Από το Blogger.